Landelijke website voor gemiste uitcheck

Naar aanleiding van een landelijk onderzoek in 2014 naar gemiste uitchecks hebben de
vervoerders en Translink één meldpunt ontwikkeld voor het terugvragen van saldo bij
gemiste uitchecks: uitcheckgemist.nl
De website is sinds 8 april jl. in de lucht en reizigers kunnen er in 3 simpele stappen hun
saldo terug vragen bij een gemiste uitcheck.

Hoe werkt het?
1. Aanmelden met OV-chipkaartnummer (bij persoonlijke OV-chipkaart ook met
geboortedatum). Website toont vervolgens de ritten waarvan zeker is dat hierbij een
uitcheck is gemist.
2. Invullen instaplocatie en eindbestemming van de gemiste uitcheck. Website rekent
daarna uit hoeveel geld de reiziger terugkrijgt en zet het saldo klaar.
3. Reiziger kan direct saldo op zijn kaart zetten bij een ophaalautomaat en gebruiken om
mee te reizen.
Terugvragen van saldo van een gemise uitcheck mag maximaal drie keer per vervoerder per half kalenderjaar (jan-jun en jul-dec).
Nog niet alle vervoerders zijn aangesloten
Er zijn op dit moment vijf vervoerders aangesloten op uitcheckgemist.nl. Dit zijn Arriva, GVB, HTM, RET en Veolia. De gemiste uitchecks van alle andere vervoerders zijn wel te zien, maar voor het terugvragen van saldo worden reizigers doorgelinkt naar de website van die vervoerder. De overige vervoerders sluiten zich aan bij uitcheckgemist.nl zodra de systemen goed op elkaar zijn afgestemd.